VESTRA: Peste un sfert de secol de excelență în industria utilităților și a echipamentelor de automatizare

Cu o experiență remarcabilă de peste 25 de ani, Vestra Industry domină industria românească a utilităților și automatizărilor.

Vlad Iftime, în calitate de Managing Partner al Vestra Industry, împărtășește viziunea asupra anului 2023 și analizează provocările actuale din acest sector dinamic.

Cum a fost anul 2023 pentru VESTRA şi cum vedeţi evoluţia pieţei în nişa dvs, în Romania, în următoarele 6-12 luni?

Anul 2023 a fost pentru Vestra un an bun, înregistrând o creștere de 62% față de anul precedent. Aceasta a reprezentat o performanță notabilă pentru companie, reflectând angajamentul nostru și eforturile depuse în dezvoltarea pieței noastre. În ceea ce privește evoluția pieței în nișa noastră, în România, în următoarele 6-12 luni, suntem optimiști. Estimăm o creștere continuă și solidă, prognozând o creștere de 40-45% față de cifra din 2022. Aceasta înseamnă că ne așteptăm la o dublare a cifrei de afaceri în doar 2 ani de activitate. Suntem determinați să menținem această traiectorie ascendentă și să continuăm să oferim servicii de înaltă calitate clienților noștri într-un mediu competitiv.

Care sunt provocările momentului în segmentul în care activaţi?

Cele mai mari provocări sunt legate de alegerile bazate pe preț. Educarea pieței astfel încât alegerile să fie produse de calitate, nu produsele cu prețul cel mai mic, reprezintă o provocare constantă.

Pe de altă parte, aprovizionarea este unul dintre cele mai importante aspecte ale activității noastre. Problemele generate de lipsa materiei prime sunt cele cu care ne confruntăm cel mai des. Analizăm constant proiectele în care suntem implicați și menținem comunicarea cu producătorii astfel încât să onorăm toate contractele la termen. În același timp, creșterea cifrei de afaceri a generat presiune asupra cash-flow-ului și a dus către realizarea unor linii noi de credite.

Nu în ultimul rând, lipsa forței de muncă, calificată, este cea mai actuală problemă cu care se confruntă piața și implicit, și noi. Având în vedere faptul că activăm pe o piață nișată este destul de greu să găsim oameni pregătiți în domeniu și care să se muleze pe nevoile noastre. Pentru noi, angajații sunt foarte importanți și, de aceea căutăm constant soluții care să îi mențină fericiți și să îi facă să se simtă apreciați.

Care sunt 3 capcane/greşeli des întâlnite pe care le observaţi că le fac cumpăratorii când achiziţionează soluţiile pe partea de utilităţi publice şi contorizare inteligentă?

Când vine vorba de achiziționarea soluțiilor pentru utilități publice și contorizare inteligentă, observăm trei greșeli comune:

Analiza prețului înaintea detaliilor tehnice, cumpărătorii se concentrează prea mult pe prețul produselor, în loc să analizeze specificațiile tehnice și compatibilitatea cu nevoile lor.

Neglijarea referințelor reprezintă un alt aspect doarece unii cumpărători nu solicită sau nu caută, referințe ale produselor sau serviciilor, pierzând astfel o oportunitate valoroasă de a înțelege calitatea și performanța acestora.

Lipsa unei viziuni de viitor, multe persoane nu iau în considerare modul în care soluțiile pe care le achiziționează pot fi integrate în sistemele informatice existente pentru a digitaliza procesele și a se pregăti pentru viitor.

Care sunt 2 -3 proiecte la care lucraţi sau le-aţi finalizat recent şi ce soluţii tehnice din portofoliul dvs aţi folosit?

Recent, am semnat, cu success, două proiecte semnificative.

Am încheiat un acord important cu SC Apa Prod S.A. Deva pentru „Proiectare și execuție sistem de contorizare digitală și reabilitare cămine de apometru”. Acest proiect reprezintă o inițiativă inovatoare pentru supravegherea resurselor hidrice, utilizând tehnologii internaționale și invenții locale. Principalele beneficii includ identificarea rapidă a scurgerilor, tarifarea transparentă și conducerea eficientă. Valoarea finanțării pentru acest proiect este de 100.859.291,42 lei, cu un termen de realizare de 26 de luni. Acest proiect este esențial pentru dezvoltarea sustenabilă a industriei de apă din România și va contribui semnificativ la transformarea digitală a sectorului.

De asemenea, ne-am angajat să furnizăm Apa Canal Sibiu S.A. 6.500 de contoare de apă cu principiu de măsură ultrasonic, concentratoare echipate cu antene pentru transmisia de date la distanță și o platformă pentru vizualizarea și analiza datelor. Acest proiect avansează procesul de monitorizare a consumului de apă în municipiul Sibiu, orașele Cisnădie și Avrig, precum și în municipiul Făgăraș. Valoarea contractului pentru acest proiect este de 5.834.790 lei și va fi finalizat în 6 luni. Acesta este parte a „Proiectului de digitalizare a infrastructurii de apă și apă uzată pentru operatorul regional Apă Canal Sibiu SA,” cofinanțat prin fonduri europene.

Aceste proiecte reprezintă angajamentul nostru pentru inovație și dezvoltare durabilă, și demonstrează importanța tehnologiei digitale în modernizarea infrastructurii de apă din România.

Comercializaţi aparate de măsură şi control, oferiţi servicii de management al utilităţilor şi sisteme de automatizare, soluţii pentru oraşe inteligente (smart cities). Ce produse sau soluţii noi mai urmează în portofoliul Vestra?

Am dezvoltat departamentul de echipamente speciale prin stabilirea unor parteneriate solide cu producători de prestigiu din Germania, cum ar fi IBAK. Prin această colaborare am inclus în portofoliul nostru echipamente speciale, cum ar fi autospeciale de tip vidanje și roboți de videoinspecție.

În plus, am lansat cu succes un nou produs în colaborare cu un partener din Franța, și anume Non Revenue Water (NRW). Acest produs aduce beneficii operatorilor de apă, ajutându-i să identifice și să gestioneze pierderile de apă într-un mod eficient, astfel încât să poată concentra resursele către optimizarea rețelei de apă și reducerea pierderilor.

Spuneţi-ne mai multe detalii despre soluţiile în tehnologie informaţională şi smart cities pe care le oferiţi prin intermediul brandulului Truix, powerded by VESTRA.

Truix, powered by VESTRA, este un brand de tehnologie care a evoluat în cadrul companiei Vestra, lider pe piața din România în domeniul utilităților și automatizării industriale. Divizia se concentrează pe proiectarea și implementarea conceptelor, sistemelor și proceselor bazate pe tehnologia informațională, cu un accent deosebit pe sustenabilitate.

Truix este specializat în soluții pentru managementul resurselor comunității, proiecte Smart City și Smart School, sisteme inteligente de trafic, eficiență energetică și tehnologie informațională și comunicații. Aceste soluții sunt dezvoltate pe baza unor modele de bune practici pentru orașele inteligente și au ca scop optimizarea managementului și proceselor, eficientizarea utilizării resurselor comunității, digitalizarea orașelor și îmbunătățirea performanței instituționale sau organizaționale.

Un aspect important din cadrul diviziei Truix este securitatea cibernetică a acestor sisteme, care este asigurată prin metodologii sigure testate împreună cu parteneri de renume internațional.

Ce v-a atras cel mai mult şi v-a determinat să duceţi VESTRA pe drumul expansiunii în domeniul digitalizării?

Decizia de a duce VESTRA pe calea digitalizării a fost influențată de oportunitatea pieței și expertiza existentă în domeniul utilităților și automatizării industriale. De asemenea, accentul pe sustenabilitate, soluțiile pentru orașe inteligente și securitatea cibernetică au fost factori cheie care au determinat expansiunea în tehnologiile informaționale și digitalizare. Această decizie s-a bazat pe abordarea de a răspunde cererilor pieței și preocupărilor globale legate de mediu și securitate cibernetică.

Ne puteţi împărtăşi câteva din obiectivele strategice ale companiei Vestra din perioada următoare?

Un obiectiv strategic important în compania noastră pentru următoarea perioadă este consolidarea relațiilor cu clienții noștri existenți și dezvoltarea de parteneriate pe termen lung cu aceștia. Dorim să ne menținem pe piață din România ca partener de încredere pentru clienții noștri, oferindu-le în continuare soluții inovatoare și servicii de cea mai înaltă calitate.

Însă, principalul nostru obiectiv este acela de a ne concentra pe dezvoltarea resurselor umane din cadrul companiei noastre. Avem în vedere creșterea competențelor și motivației echipei noastre prin programe de formare și dezvoltare profesională, astfel încât să putem răspunde mai bine nevoilor clienților noștri într-un mediu în continuă schimbare.

Obiectivele strategice ale companiei noastre, pentru perioada următoare, includ evoluția către un furnizor complet de soluții, consolidarea relațiilor cu clienții, dezvoltarea resurselor umane și eficientizarea operațională cu ajutorul noului sistem ERP. Toate acestea ne vor ajuta să rămânem liderul competitiv de pe piață și să oferim valoare clienților noștri într-un mod eficient și eficace.

Pentru final suntem curioşi sa aflăm ce alte activitaţi vă pasionează şi unde vă găsim după ce se termină programul de la birou?

În afara biroului, veți descoperi un mare pasionat al sportului, în special al activităților în aer liber, al maratoanelor și tenisului. Acestea reprezintă pentru mine modalitatea de a mă deconecta de la stresul zilnic și de a-mi menține energia și concentrarea. Cu siguranță, mă veți găsi bucurându-mă de natură, fie că este vorba de drumeții, plimbări cu bicicleta sau, pur și simplu admirând cerul deschis în timpul zborurilor.
Un colț special al inimii mele este rezervat acțiunilor caritabile, consider cu tărie că este esențial să îi ajutăm pe cei din jur și să contribuim la consolidarea comunității noastre.
Sunt și un entuziast al muzicii clasice, îmi dedic timp de calitate pentru a asista la concerte, pentru a susține și promova proiectele culturale în care mi se solicită ajutorul.
Însă, în fiecare zi, petrec momente prețioase alături de familia mea, inclusiv familia Vestra. Pentru mine acești oameni sunt cea mai mare sursă de bucurie și sprijin în tot ceea ce fac și, pentru asta sunt profund recunoscător.