Adrian Moisa, Jetrun: „Responsabilitatea socială este o valoare personală pe care doresc să o promovez în activitățile mele comerciale. ”

Ti s-a parut interesant? Spune mai departe:

Jetrun Energo Eco activează din anul 2007 ca reprezentant tehnic și comercial al unor producători de renume în industria HVAC. Echipa caută să ofere soluții complete în domeniu, reușind să își îmbogățească an de an gama de echipamente.

De numele Jetrun se leagă și implicarea în proiecte importante precum: Stadionul Național din București, fabrica Lufkin Ploiești, clădirea de birouri Sky Tower, complexul Hermes Business Campus sau numeroase instalații de cogenerare pe biogaz (Giurgiu, Slatina, Medgidia, Alba Iulia, Rm. Valcea). Cum arată piața construcțiilor prin prisma lor și, cel mai important, ce planuri de viitor au am aflat chiar de la Adrian Moisa, Directorul General Jetrun, într-un interviu acordat în exclusivitate IBC Focus.

Sunteți pe piața din România de peste 10 ani. Cum arată piața de acum în comparație cu cea de atunci?

Piața  s-a schimbat, cu siguranță, dar și noi odată cu aceasta, așadar evaluarea mea are o doză de subiectivism. Principalele schimbări cred că fac referire la creșterea gradului de consolidare a companiilor prin fuziuni și achiziții, atât în ceea ce privește furniziorii de echipamente, cât și referitor la furnizorii serviciilor de proiectare și consultanță, precum și la creșterea presiunii asupra prețului. Deși piața este aparent mai mare ca acum 10 ani, furnizorii unor soluții de încălzire, ventilație și climatizare au totuși o misiune mai dificilă din cauza presiunii pe preț care uneori tinde să ducă la sacrificarea aspectelor legate de calitatea specificațiilor tehnice și a tehnologiei.

Dacă ar fi să alegeți, care ar fi proiectul de care sunteți cel mai mândru?

În zece ani de activitate am contribuit semnificativ la câteva proiecte remarcabile: cel mai mare stadion din România – Național Arena, cea mai înaltă clădire de birouri – Sky Tower, cea mai mare instalație privată de răcire și de încălzire cu pompă de căldură (Artifex, 1MW). Dacă trebuie să aleg un singur proiect, cred că Hermes BC este proiectul care ne reprezintă cel mai bine.

Campusul Hermes din Pipera aspiră la titlul de cea mai eficientă clădire de birouri din România datorita tehnologiei de vârf: centralele de ventilație Wolf cu dublu rotor pentru controlul umidității fără energie suplimentară de reîncălzire și chillere Turbocor cu compresor în câmp electromagnetic cu eficiență dublă față de cel mai bun compresor screw disponibil. Nici centralele termice nu au fost neglijate. Cu toate că în multe clădiri de birouri noi încă este prezentă tehnologia arderii la temperatură mare, Hermes BC a fost dotat cu centrale termice Wolf MGK 2 în condensare, tehnologie care asigură un randament superior cazanelor clasice de temperatură mare.

Dat fiind faptul că am pomenit proiectele în care v-ați implicat, care a fost cea mai mare provocare din partea unui client?

În domeniul HVAC, provocarea nu vine neapărat din zona tehnică, ci din zona comercială, în sensul în care este necesar să îi facem pe clienți să înțeleagă avantajele sistemelor inovatoare. Desigur, acestea vin la pachet cu un cost mai crescut decât cel obișnuit, însă este importantă de menționat certitudinea faptului că, pe viitor, aceste sisteme vor contribui decisiv la reducerea cheltuielilor de exploatare ale imobilului.

În domeniul tehnic, cea mai mare provocare vine din celălalt sector de activitate în care ne desfășurăm activitatea – instalațiile de cogenerare cu biogaz, și, mai exact, repunerea în funcțiune a grupurilor de cogenerare „orfane”, adică fără un reprezentant tehnic local al producătorului. Având în vedere experiența noastră vastă în ceea ce privește grupurile de cogenerare Wolf Power Systems și colaborările cu Motortech și Woodward, putem astăzi să facem față, cu succes, celor mai dificile probleme tehnice care pot apărea.

În descrierea companiei ați menționat că încercați mereu prin inovație și calcule pe model să vă pliați pe cerințele clientului final. Cum arată în prezent piața din acest punct de vedere? Sunt suficient de clare solicitările clienților?

Câtă vreme clientul final sau proiectantul de sisteme HVAC este interesat de performanța energetică reală a clădirii în care investesc, găsim mereu o cale de colaborare, indiferent de cât de clare sunt specificațiile tehnice inițiale. Ne-am dori ca un număr cât mai mare de clienți să se implice în alegerea soluțiilor HVAC și M&E în general, având în vedere impactul eficienței energetice asupra cheltuielilor de exploatare (care după 50 de ani sunt de câteva ori mai mari decât investiția inițială). Investitorii trebuie să aibă în vedere faptul că certificarea „clădire verde” nu înseamnă neapărat și eficiență energetică sporită, partea de HVAC trebuie tratată separat pentru a obține rezultate optime.

Alocați resurse importante și proiectelor de responsabilizare socială. De unde această motivație și care ar fi cele mai reprezentative proiecte în care v-ați implicat?

Responsabilitatea socială este o valoare personală pe care doresc să o promovez în activitățile mele comerciale. Cred că o viață împlinită nu se rezumă doar la profit, ci și la posibilitatea de a te bucura de rezultatul muncii tale într-un mediu natural curat și într-o societate cu reguli în acord cu propriile valori morale și etice. Ne-am implicat, de-a lungul timpului, în mai multe proiecte alături de parteneri ca România Green Building Council (EcoBiblioteca), Green Mogo, UTCB (Aer curat în școli).

Ce planuri de viitor aveți pentru acest segment?

Continuăm să ne implicăm în proiecte de pionierat în domeniul eficienței energetice și a protecției mediului, precum și în proiecte care rezolvă probleme sociale, în special în acelea în cadrul cărora putem contribui cu cea mai importantă resursă pe care o avem disponibilă din abundență, know-how și tehnologie în domeniul HVAC.

Datorită implicării în numeroase proiecte ați reușit și să atrageți o serie de parteneri importanți din industria construcțiilor. Cât a fost de dificil să îi convingeți să vă acorde încrederea necesară?

Primul contract este mereu un „leap of faith” din ambele părți. Numele Wolf Heiztechnik se bucură de o reputație foarte bună în mediul profesional și, cu siguranță, reprezintă un mare avantaj în atragerea primilor clienți. Profesionalismul și faptul că echipa Jetrun cunoaște în mod exhaustiv echipamentele este un alt punct forte care ne ajută să câștigăm încrederea clienților. Ne mândrim și cu faptul că niciodată nu am plecat de pe un șantier fără a rezolva complet toate problemele care apar, în mod inerent, în etapa de punere în funcțiune și în cea de garanție, chiar și atunci când responsabilitatea nu a fost a producătorului. Din acest motiv rămânem implicați și în fazele ulterioare ale proiectului, așa cum a fost cazul la Artifex I și II, la Hermes I, II și III la Aerostar I, II și III, precum și în cadrul altor proiecte „în serie” în care am fost implicați.

Ce sfaturi ați oferi unui tânăr aflat la început de drum într-un business similar cu cel pe care îl conduceți dvs?

Competiția este, în acest moment, foarte puternică, iar decizia de intrare pe piață trebuie foarte bine evaluată. Totuși, se pot găsi nișe care nu sunt suficient de bine deservite și care să asigure un volum bun de vânzări pentru o firmă nouă. În orice caz, inteligența și know-how-ul specializat vor avea mereu o piață, indiferent cât de aprinsă este concurența în zonele de „ieftin și nu mai contează daca e bun”.

Dacă ați putea alege orice persoană, cu cine ați lua un prânz de afaceri?

Elon Musk, dacă nu cer prea mult 😊 deoarece a demonstrat că se pot face afaceri foarte mari și în zona „hardware”, nu doar în zona „soft”, precum și pentru impulsul extraordinar pe care l-a dat industriei mașinilor electrice.

Prin ce credeți că se diferențiază un manager azi, față de un manager de acum 10 ani?

Principala diferență o reprezintă utilizarea intensivă a mijloacelor IT (softuri CRM și marketing automation, în principal) în conducerea firmei. Pe de altă parte, abilități de bază ca buna organizare a priorităților, înțelegerea relațiilor interumane în organizarea echipelor și cunoștințe de vânzări atât către exterior, cât și către interiorul organizației – toate acestea consider că au rămas competențe de bază.

Dacă ați putea arunca cu un tort in fețele a trei concurenți, care ar fi aceștia?

Nu vreau să îmi hrănesc concurența 😊 Într-o notă mai serioasă, în domeniul HVAC, ca în multe alte domenii, noi nu avem vocația organizării în bresle sau în organizații profesionale, în cadrul cărora să stabilim reguli comune pentru o concurență corectă, indiferent cât de intensă.

3 lucruri care nu lipsesc din rutina zilnică?

Din activitatea zilnică nu lipsește sportul, măcar mersul pe jos dacă nu am timp de sală, timp petrecut în familie, câteva acorduri de chitară și câteva telefoane de vânzări.

Se apropie cu pași repezi și anul 2019. Ce planuri și obiective v-ați setat și unde doriți să vă plasați la finalul anului viitor?

Anul viitor va fi dedicat continuării strategiei implementate cu succes anul acesta: dezvoltarea vânzărilor pe segmental retail Wolf Heiztechnik și a proiectelor mici și medii în sectorul industrial, unde rezolvăm direct probleme care apar la clientul final.

Continuăm să ne dezvoltăm rețeaua de parteneri în țară pentru montajul și service-ul soluțiilor Wolf Heiztechnik (centrale termice, pompe de căldură, sisteme de ventilație rezidențială) și să lucrăm cu firmele de proiectare M&E care își doresc un partener alături de care pot dezvolta soluții HVAC la cel mai înalte standarde de eficiență și tehnologie disponibilă.

Pentru final am păstrat o curiozitate: ați avut de-a lungul carierei vreun mentor sau o personalitate care să vă inspire?

M-au inspirat mereu oamenii care au luptat și au muncit pentru o idee, pentru un vis, creatorii, pionierii, îndrăzneții, oamenii care nu și-au abandonat visele sau principiile pentru o satisfacție de moment.